Ontmoet rolmodel: Nicky Vankets

CEO and DESIGNER

OFFICIAL NICKY VANKETS

DROMEN EN VOOR JE DROMEN DURVEN GAAN, MAAR OOK VOLDOENDE BEWUST NAAR JE DROMEN DURVEN KIJKEN.

Tip 1:
Durf als creatieveling je eigen stempel drukken

Tip 2:
Op het juiste moment en de juiste plaats de juiste persoon tegenkomen opent deuren

Tip 3:
Laat je zakelijk omringen door de geschikte mensen, bouw een netwerk van adviseurs rond je

Nicky Vankets heeft via het beroep van zijn ouders van kindsaf in de mode gebaad. Op zijn twaalfde bracht hij zijn eerste collectie uit. De mode academie van Antwerpen had geen plaats voor hem, maar hij behaalde een universitair diploma in zijn vak in Londen. Wanneer hij zich bij verschillende grote Italiaanse modehuizen aanbod om daar een aantal jaren ervaring op te doen, hadden ook zij geen plaats voor hem.

Voor deze feedbacks die hij op dat ogenblik niet graag hoorde, was hij achteraf gezien dankbaar. Hij had begrepen dat hij voldoende talent had om een eigen merk op te starten.

Fashion is volgens Nicky één van de moeilijkste sectoren om een business in op te starten. De producten zijn snel verouderd. Bij elke nieuwe collectie, om de 6 maand, tast je in het duister. Je moet voldoende financiële en mentale slagkracht hebben om minderen seizoenen te kunnen overbruggen. En de banken houden hun handen ervan af.

Nicky heeft resoluut ingezet op het luxesegment, 100% Belgisch vervaardigd, met internationale ambities. Ook koos hij om niet via de klassieke kanalen bekendheid te creëren, maar via celebrities. De eerste vijf jaar kende hij een snelle groei. Totdat het bedrijf van zijn ouders, dat dienst deed als productie atelier voor zijn merk, de deuren heeft moeten sluiten. Produceren in België was financieel niet meer haalbaar.

Op dat ogenblik heeft Nicky Vankets ook ervaren hoe moeilijk het ook is als persoon en merk, en zakelijke en creatieve aspecten door elkaar lopen. De pers en publieke opinie hebben zeer negatief en ongenuanceerd verslag gebracht op de situatie: Vankets is failliet. Niet alleen was hij het niet die zijn zaak had stopgezet, maar de verstrengeling van persoon en merk is dan ook wel bijzonder pijnlijk. Als ondernemer kan je gevoelens wegcijferen, als persoon niet. En zo snel als je als bekende figuur hot bent, kun je not worden.

Op dit kantelpunt heeft Nicky zich afgevraagd “doe ik dit nog verder?” Maar zomaar het verhaal klasseren en een nieuw boek openen, kwam er voor hem op neer om geen kansen te putten uit iets negatiefs. Hij heeft externe partijen ingeschakeld met nieuwe financiële middelen en ideeën. Het ogenblik was gekomen om af te wegen welke verantwoordelijkheden verder zelf op te nemen en wat aan anderen toe te vertrouwen.

Emotioneel heeft het hem één jaar, businessgewijs twee jaar gekost om cirkel rond te krijgen. Nu weet hij waar naartoe en wat de toekomst gaat brengen. De moeilijke momenten en beslissingen hebben hem veel sterker gemaakt, als ontwerper én als ondernemen.
Hij heeft de nodige veerkracht geput uit zijn liefde en passie voor het vak. Daarom spoort hij creatieve ondernemers aan om lef en durf hebben en te tonen waarom je anders bent dan de anderen.

Daarnaast onderstreept hij het belang van een netwerk: familie en vrienden, ondernemers uit andere sectoren, die een complementaire visie op zaken hebben. Je moet ook distilleren wat je kan opsteken van mensen die je meer sporadisch tegenkomt. Op het juiste moment, de juiste plaats de juiste persoon tegenkomen opent ongetwijfeld deuren. Dankzij dit netwerk staat hij een heel eind verder dan 15 jaar geleden.

Meer weten over Nicky Vankets: http://www.nickyvankets.be/