Ontmoet rolmodel: Hilde Peerlings

Strategisch Consultant

”IEMAND DIE GEFAALD HEEFT, KAN ONS HEEL VEEL INFORMATIE AANREIKEN.”

Tip 1:
Put kracht uit je passie

Tip 2:
Hou steeds je financiële ratio's in het oog

Tip 3:
Gewoon doen!

VOOR HILDE PEERLINGS IS ONDERNEMEN LEF HEBBEN EN JE DROMEN REALISEREN, MAAR OOK TEGEN EEN MUUR LOPEN EN MOEILIJKE HINDERNISSEN NEMEN. DIE NUCHTERE BOODSCHAP WIL ZE MEEGEVEN AAN STARTERS.DE ANGST OM TE FALEN HOUDT VEEL VLAMINGEN TEGEN OM TE ONDERNEMEN. IS DIE ANGST HERKENBAAR VOOR U?

“Ik heb meer dan tien jaar de groep Delorge-Peerlings geleid, concessiehouder van Audi, Volkswagen en Skoda in Limburg. Sinds anderhalf jaar ben ik actief in verschillende raden van bestuur, o.a. bij de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM), en in adviesraden bij Vlaamse bedrijven. Ik doe ook ad interim managementopdrachten, vooral vanuit strategisch oogpunt. Toen ik vijftien jaar geleden startte, had ik een sterke wil om zelf iets uit de grond te stampen. Ik stond toen niet stil bij die angst. Natuurlijk was er een zekere schrik, want je gaat een engagement aan met de bank en het krediet dat je opneemt, is veel groter dan wat op je spaarrekening staat.”

“Ondernemen is rekenen en een goed businessplan opstellen, maar komt ook en vooral vanuit je hart. Laat de angst niet de bovenhand nemen. Je kunt niet alles op voorhand berekenen. Het zou bijzonder jammer zijn als je op een later tijdstip in je leven spijt hebt dat je de stap niet gezet hebt. De trigger moet vooral zijn: ik kan iets betekenen in de maatschappij, ik kan bepaalde consumenten een dienst of een concept aanbieden waar er nog een markt voor is.”

WANNEER WERD U VOOR HET EERST GECONFRONTEERD MET EEN FAALMOMENT?

“Ik ben destijds heel kleinschalig begonnen. Ik had goesting om een garage uit de grond te stampen. Ik ben van nul gestart en mijn parcours is niet vlekkeloos verlopen. Ik heb een bijzonder zwaar faalmoment gekend in het voorjaar van 2008, toen onze invoerder er plots de stekker uittrok, omdat een concullega had geklaagd dat ik oneerlijk concurreerde. Mijn bedrijf stond op de helling. We kregen geen wisselstukken meer toegeleverd, alle systemen gingen offline. Ik heb meteen de beste advocaat in concessiecontracten in de arm genomen. Ik toonde lef, want dat had D’Ieteren, de invoerder, nog nooit meegemaakt, een concessionaris die een kortgeding aanspande. Uiteindelijk ben ik, na een marathonoverleg, volledig in mijn gelijk gesteld. Maar die week was heel zwaar, want het was erop of eronder. Omdat ik wist dat ik oneerlijk aangepakt was, had ik zoveel wilskracht en adrenaline. D’Ieteren werd weer een goede partner en de collega die mij die hak had gezet, heb ik jaren nadien kunnen overnemen.”

“Als ondernemer kun je een aantal KPI’s meten die vertellen of je je bedrijf goed runt, maar je kunt daarmee jezelf niet beoordelen. Daarom is het cruciaal dat je altijd een klankbord hebt, dat je kritisch bent, dat je jezelf ook een spiegel voorhoudt. Ik heb momenten gehad dat ik aan mezelf twijfelde, ik heb ook schrik gehad. Er was de financiële crisis, die een domino-effect creëert. Alles gaat veel sneller in de markt waarin je actief bent. Als ondernemer mag je aan je medewerkers en klanten niet laten zien dat je met vraagtekens zit, dat je zelf aarzelt of schrik hebt. Je medewerkers moet je motiveren en inspireren. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik een sterk klankbord had, dat kan de boekhouder zijn of een expert die je inhuurt. Je staat dan een stuk sterker.”

IS FOUTEN MAKEN EEN ESSENTIEEL ONDERDEEL IN HET LEERPROCES VAN ONDERNEMEN?

“Het leven is één grote leercurve. Ondernemen is voor mij lef hebben, je dromen realiseren, gas geven, maar ook tegen een muur lopen, moeilijke hindernissen nemen, faalmomenten beleven. Zo moeten we communiceren naar potentiële starters. Daardoor krijgen ze een correct beeld over ondernemerschap en staan ze nuchter met beide benen op de grond.”
“Als ondernemer sta je gelukkig nooit alleen. Er zijn mensen die je omringen. De jongere generatie is al gewoon om alles te delen op sociale media, ook hun privéleven. Daar kunnen we de vruchten van plukken, zodat we als ondernemer ook veel meer ervaringen delen. Op die manier kunnen ondernemers elkaar behoeden voor valkuilen en faalmomenten. Naar die deelcultuur moeten we toe groeien. Het is voor niemand gemakkelijk om mislukkingen toe te geven, om er publiekelijk over te praten. Laat ons die vicieuze cirkel doorbreken en niet alleen de succesverhalen, maar evenzeer de faalmomenten communiceren. Zo krijg je een evenwichtig beeld over ondernemen.”

FALEN MOET DUS MEER BESPREEKBAAR WORDEN, ZOALS IN DE VS?

“In de VS is alles bespreekbaar, daarin verschillen wij toch. Nu, dertig jaar geleden rustte er ook een taboe op scheiden bij ons. Intussen kan er heel openlijk over gepraat worden.

Iemand die gefaald heeft, kan ons heel wat informatie aanreiken. We moeten die persoon de hand reiken en helpen om het opnieuw te proberen. Of hebben we liever dat hij zich thuis opsluit? Nee toch? Succes is een aaneenschakeling van faalmomenten. Je mag nooit je enthousiasme verliezen als ondernemer. Falen moet een hefboom zijn om nog sterker uit de hoek te komen, om nog meer te vechten.”

WELKE TIPS HEB JE VOOR STARTENDE ONDERNEMERS?

“Verlies nooit het operationele uit het oog, hou je financiële ratio’s in het oog, durf delegeren. Vanuit strategisch oogpunt: hou voortdurend voeling met de markt, trek daar voldoende tijd voor uit. Denk ook out of the box, neem af en toe afstand van je zaak, ook letterlijk. Op een andere plek krijg je soms betere inzichten. En voor de rest: gas geven!”