Ontmoet rolmodel: Hans Bourlon

CEO

Studio 100

“JE MOET DE RONDE NIET WILLEN WINNEN ALS JE NOG GEEN KERMISKOERS KAN RIJDEN.“

Tip 1:
Dingen mislukken door de overtuiging dat het snel moet gaan

Tip 2:
Check met je omgeving of je idee levensvatbaar is

Tip 3:
In een goed team vullen de mensen elkaar aan

HOEWEL HANS BOURLON VAN STUDIO  100 EEN SUCCESVOL ENTERTAINMENTBEDRIJF MAAKTE, REED OOK HIJ GEEN FOUTLOOS PARCOURS. “ONDERNEMEN, DAT IS TRIAL AND ERROR”, ALDUS DE CEO. “ALS WE EEN DING GELEERD HEBBEN, DAN WEL DAT ER NIET ZOIETS BESTAAT ALS EEN ALLESOMVATTEND SUCCESRECEPT.”

ALS BELGIE EEN LAND WIL WORDEN MET VEEL ONDERNEMERS, MOET HET STIGMA ROND FALEN VERDWIJNEN. ?

“Dat klopt, want elke ondernemer maakt fouten. In de meeste gevallen krijgen die fouten trouwens weinig aandacht, omdat ze geen grote impact hebben, of omdat er voldoende ruimte is om ze op te vangen.”

“Bij Studio 100 starten we heel wat nieuwe projecten op, maar om het in wielertermen uit te drukken: in dat peloton zitten niet alleen Eddy Merckx’en. Sommige renners moeten afhaken, en met projecten is dat niet anders. Soms waren onze verwachtingen verkeerd en bleek iets wat top moest zijn in realiteit maar middelmatig. Dat is ondernemen: trial and error.”

“De vijftigers binnen ons bedrijf zijn allemaal mensen met littekens, die zaken hebben meegemaakt. Maar daardoor weten ze wel heel goed wat kan en wat niet kan. Het is belangrijk dat deze mensen ondernemend blijven, en dat ze niet cynisch worden. Een goede balans tussen succesverhalen en mislukkingen is onontbeerlijk.”

KAN U EEN VOORBEELD GEVEN VAN EEN PROJECT DAT NIET GOED IS AFGELOPEN?

“Eén van onze missers was de lancering van K3 in Duitsland, onder de naam WIR3. Dat project werd héél ambitieus opgezet, we zochten drie geschikte Duitse meisjes, er was een deal met een grote platenfirma, de Vlaamse hits werden hertaald, kortom: alles erop en eraan.”

“Maar na een vliegende start viel het stil, en drie jaar later hebben we besloten om er de stekker uit te trekken, het werd een investeringsverhaal zonder eind. Dé formule die je altijd en overal door het dak doet gaan bestaat niet, zo luidde de les.”

“Ik herinner me ook de beginperiode van Plopsaland in 1999. We hoopten op 30.000 bezoekers de eerste dag, maar het werden er 300. Er volgden enkele jaren met zware verliezen, maar ons geduld werd beloond. We zijn blijven investeren en uiteindelijk is het toch een succesverhaal geworden. Vandaag hebben we zes parken en ontvangen we 3 miljoen bezoekers per jaar.”

KAN IEDEREEN ZOMAAR ONDERNEMER WORDEN?

“Er zijn heel wat mensen die pas in actie schieten als ze echt alles op een rijtje hebben. Dat zit bij hen ingebakken, en je kan dat niet veranderen. Die mensen zijn niet geschikt als ondernemer.”

“Een echte entrepreneur is iemand die durft, die het gevoel heeft dat hij de vele stappen in het onbekende gaat aankunnen. Jonge mensen mogen daar gerust wat langer over nadenken, dat doen ze vandaag veel te weinig.”

“Ik zou startende ondernemers ook willen aanraden om zich te omringen met mensen die anders zijn dan henzelf. Collega’s moeten elkaar aanvullen. Kijk naar de Beatles: dat was een groep waarbij één plus één plus één plots honderd werd. Als al je gitaristen hetzelfde spelen, kom je nooit tot een goed resultaat.”