Ontmoet rolmodel: Guillaume Van der Stighelen

MEDE-OPRICHTER

DUVAL GUILLAUME

KOORDDANSEN OP 10 CM VAN DE GROND IS EVEN MOEILIJK ALS KOORDDANSEN OP 10 M. ALLEEN KOMT ER MINDER VOLK KIJKEN.

Tip 1:
ZOEK EEN PARTNER DIE EIGENSCHAPPEN HEEFT DIE JIJ NIET HEBT

Tip 2:
DURF TE FALEN EN VERLAAT BEWANDELDE PADEN

Tip 3:
DOE VOORAL OOK IETS WAT JE ZELF LEUK VINDT

Guillaume Van der Stighelen is bekend als creatieve reclamemaker en mede-oprichter van het internationale reclamebureau Duval Guillaume.

 

Zijn briljante reclamecarrière bekijkt hij achteraf als een gevolg van twee gigantische flops. Hij is ooit bij de toenmalige BRT binnengehaald om een absurde humorshow te ontwerpen, en nadien bij Flair om te tekenen. In beide gevallen kon hij de beloften niet helemaal waarmaken. Hij besefte dat hij het zelf had verknald en zat in zak en as.

 

Daarna heeft Guillaume snel naam en faam gemaakt bij een paar grote internationale reclamebureaus. Na enkele bijzonder intensieve jaren stelde hij vast dat de reclamesector helemaal verziekt was en besloot die de rug toe te keren. Tot Stella Artois bij hem kwam aankloppen voor een campagne. Dit was de aanleiding om, weliswaar na rijp beraad, samen met André Duval een nieuw bureau op te richten. De rest is geschiedenis.

 

Het indrukwekkend verhaal van Duval Guillaume was niet enkel een aaneenschakeling van successen. In 2008, bijvoorbeeld, is er een kantoor geopend in op een iconische plek in New York. Snel mochten ze een campagne voeren voor giganten zoals Coca-Cola. Maar de financiële crisis lonkte en in 2009 liep het orderboekje leeg. Ze moesten het kantoor sluiten en aan fantastische mensen vertellen dat ze geen werk meer hadden.

 

Voor Guillaume is het ondernemersklimaat in Vlaanderen niet echt aanmoedigend. De belastingsdruk en de dreiging van falen blijven zwaar. Maar hij tilt nog zwaarder aan de cultuur: de Vlaming heeft veel last van argwaan. Dit is duur, want veel geld gaat verloren aan controleren en controleren van de controleur.