Hoogmoed komt voor de val

Gery Pollet
Sensinxs

Raap jezelf op en ga door

Ondanks de teleurstelling na de faillissementen, blijft Pollet niet bij de pakken zitten. Hij stortte zich op een nieuw project én leidt nu met Sensinxs opnieuw een succesvol bedrijf.

Hoe maak je de omslag?

“Je kan twee dingen doen. Je kunt in een hoekje zitten kniezen of je kunt proberen lessen te trekken uit het verleden. Jezelf op te rapen en door te gaan. Ik heb voor de tweede optie gekozen. Ik heb mezelf opgeraapt en in eerste instantie heel goed nagedacht over het juiste business model.”

Hoe verloopt dat denkproces?

Ik stel mezelf de vraag: ‘Waar zullen mensen bereid zijn om voor te betalen?’. Dan gaan we daarmee aan de slag. Ik probeer nu ook beter op de centen te letten. Je moet altijd in het achterhoofd houden dat de eerste centen niet van investeerders moeten komen, maar van je klanten.

Zo ben ik snel met een nieuw project begonnen, opnieuw in dezelfde sector. Met Sensinxs zijn we actief in het ‘internet of medical things’.


Zelfs voor een ervaren ondernemer als Gery Pollet kan het wel eens fout gaan. Dat weet ook Lode Uytterschaut, de oprichter van Start it, de meest vooraanstaande accelerator van België.

Wat zijn de valkuilen voor ervaren ondernemers?

Lode Uytterschaut: “Het gevaar bestaat dat men na een aantal keren succesvol een start-up te hebben gestart, zoals in het geval van Gery, te zelfzeker wordt. Je mag nooit denken dat het wel vanzelf zal gaan. De markt en technologieën evolueren tegenwoordig ook aan een razend snel tempo. Iets wat twee jaar geleden een goed idee was, kan vandaag al achterhaald zijn.”

Pollet stelt dat het cruciaal is om vanaf het begin inkomsten te genereren en niet enkel op investeerders beroep te doen voor kapitaal. Hoe belangrijk is een stabiele inkomstenstroom?

“Dat is iets waar wij op hameren. Vele start-ups willen daarentegen zo snel mogelijk venture capital ophalen, maar dat leidt niet noodzakelijk tot een duurzaam model. Ik merk ook dat vele beginnende ondernemers niet altijd klantgericht genoeg denken. Ze zijn vaak enorm slim en technisch aangelegd, maar besteden te weinig aandacht aan het ruime plaatje. Feedback van de klant is enorm belangrijk.

In samenwerking met Metro