Falen maakt deel uit van het leven: als je er maar van leert

Laura Verhulst

Madam Bakster

We willen niet alleen taarten bakken, maar ook mensen met elkaar verbinden”

Gluten- en lactosevrije veganistische taarten zonder suiker, bloem, boter of eieren: dat is het concept achter de Gentse online bakkerij en koffieshop Madam Bakster. Laura Verhulst studeerde nog toen ze haar bedrijf in 2015 opstartte. 

Hoe kijk je terug op die eerste jaren?

“Het was boeiend, maar pittig. Als ondernemer draag je verschillende petjes. De druk komt van alle kanten: klanten, investeerders, leveranciers, medewerkers,… Ik kwam recht van de schoolbanken en heb alles met vallen en opstaan moeten leren. Zo heb ik de grens tussen werk en privé leren bewaken. Ik probeer niet te werken tussen 8u30 en 9u30 en na 20u30, dan ga ik lopen of doe ik yoga. Sinds kort neem ik elke maandag vrij, wat er ook gebeurt. Die zuurstof heb ik nodig.”

Je wil meer zijn dan een bakkerij, hoe zie je dat?

“Taarten en desserts brengen mensen samen voor bijzondere momenten. Dat verbindende willen we verder uitwerken. Intern streven we naar open en eerlijke communicatie. Voor de klanten lanceerden we een speciale klantenkaart: de kaart van de wereldverbeteraar. De gespaarde punten kan je op het einde van het jaar aan een goed doel besteden.”

Wat heeft dat met jouw manier van leidinggeven te maken?

“Ik wilde die denkoefening over onze waarden samen met het team maken. Maar die waren niet altijd geïnteresseerd. ‘Stop eens met je filosofische bullshit’, zei iemand. Dat was pijnlijk, maar niet onlogisch. Bij de aanwerving van die eerste medewerkers was er geen sprake van ‘waarden’ of ‘verbinden’. Ik wilde de cultuur van het bedrijf veranderen, maar die mensen waren niet ingestapt voor dat verhaal. Het heeft lang geduurd voor ik dat doorhad. Van de oorspronkelijke ploeg werkt hier niemand meer. Het afscheid was pijnlijk.”

Pak je het vandaag anders aan?

“Ik zou nu sneller en duidelijker communiceren. Bovendien hebben we het tegenwoordig al tijdens de sollicitatie over de waarden van de sollicitant. Vroeger was onze structuur hiërarchischer, met de baas bovenaan. Voor sommige werknemers is dat blijkbaar leuk. Dan hoeven ze geen initiatief te nemen en kunnen ze zich eens goed aan de baas ergeren. Daar heb ik geen zin meer in. We zorgen voor een fijne werksfeer en staan open voor feedback. Van onze medewerkers verwachten we hetzelfde. De goede wil moet van twee kanten komen.”

Zijn we te hard voor onszelf en onze fouten?

“Ja, en ook voor de fouten van anderen. Onze maatschappij verdraagt dat niet, falen. Nochtans maakt falen deel uit van het leven en is het onvermijdelijk als je onderneemt. Falen is nuttig, als je er maar iets van leert.”