VOLGENS INGE GEERDENS KUN JE NIET LEREN FIETSEN ZONDER TE VALLEN

Inge GEERDENS

Oprichter van Executive Research en CVWarehouse
  “Je leert meer uit de ellende waaruit mensen zijn gekropen dan uit een succesverhaal.”

TIPS VAN INGE

// Klik hier voor meer tips en advies!!

Inge Geerdens richtte in 2003 het wervings- en selectiebureau Executive Research op. In 2006 volgde CV Warehouse, een online rekruteringsplatform voor bedrijven. Haar motto? Je kunt niet leren fietsen zonder af en toe te vallen.

Wanneer liep u voor het eerst tegen de muur?

“Mijn eerste en grootste faalmoment ondervond ik bij mijn ontslag op mijn 26ste, net toen het hoogconjunctuur was. Ik schaamde me vreselijk. Achteraf beschouwd is het positieve dat ik toen beslist heb om zelfstandige te worden. Een tweede pijnlijk faalmoment was toen we met CV Warehouse bijna failliet gingen. Er was nog geen markt in 2009 en iedereen was aan het herstructureren. Ik heb daaruit geleerd dat de markt overnight kan veranderen. Ik ging ervan uit dat alles hetzelfde zou blijven. Niets is minder waar. Vandaag verandert alles in ijltempo. Toen het echt tegenzat, heb ik de telefoon genomen en aan mijn klanten gevraagd: ‘Wat kan ik doen om jou als klant te houden?’ Als het dus tegenzit, vraag dan rechtuit aan je klanten hoe je hen kunt helpen.”

Hoe ging u om met dat faalmoment?

“Ik ga met falen zeer individueel om, zeker als zelfstandige. Zodra je faalt, kun je dat moeilijk zeggen tegen je klanten en werknemers. Je kunt niet het risico lopen dat iedereen wegloopt. Ik heb geleerd om dan in mijn cocon te kruipen. Ik trek eerst mijn loopschoenen aan. De tweede stap is je omringen met mensen die je energie geven.”

Hoe reageerde de omgeving?

“Over het algemeen horen mensen graag over succes en niet graag over mislukkingen. Niemand neemt graag deel aan een mislukking. Professioneel zijn er mensen die je laten vallen, die geen contact meer met je zoeken, die een beetje meewarig naar je kijken. Dat was pijnlijk: ‘Ocharme, het lukt haar niet’. Het ‘positieve’ aan ondernemer zijn, is dat je geen andere kant op kunt, je moet vooruit. Het is of de stekker eruit trekken, of doorgaan. Mijn koppigheid heeft ervoor gezorgd dat ik doorging.”

“Op het moment dat ik plat op mijn bek ga, word ik een leeuwin. Dan wil ik absoluut tonen dat het wel lukt. Misschien heb ik zelfs die momenten nodig om die leeuwin te worden. Uit het falen heb ik ook geleerd dat ik veel tijd verspeeld heb aan nutteloze dingen. Ik richt me nu vooral op mensen en dingen die me wel energie geven, en dan krijg je vleugels. De kunst is: zo snel mogelijk opnieuw zelfvertrouwen krijgen.”

Twijfelt u vaak aan uzelf?

“Als ondernemer twijfel ik altijd aan mezelf, maar ik ga er niet aan ten onder. Gelukkig helpt ouder worden: je wordt wijzer, je krijgt meer ervaring. Je begint patronen te herkennen, je leert jezelf beter kennen, je leert ook veel beter te relativeren. Op dat vlak is ouder worden een geschenk. Je kunt niet leren fietsen zonder af en toe te vallen. Je kunt dus ook niet ondernemen zonder eens op je bakkes te gaan. Het een kan niet zonder het ander.”

Wat moet er volgens u gebeuren om falen meer bespreekbaar te maken, een culturele ommezwaai te bewerkstelligen?

“In onze maatschappij gaan we de omgekeerde richting uit. Aan de universiteiten en hogescholen kunnen studenten niet meer zakken, ze kunnen nu vakken ‘meenemen’, waardoor jonge mensen pas voor het eerst falen na hun 20ste. Vroeger was je gezakt en moest je het thuis gaan vertellen. Dat was falen! Zelfs dat gebeurt niet meer. Als we iedereen het falen besparen, hoe kunnen ze het dan gewoon worden?”

“Falen moet dus meer bespreekbaar worden, en wat mij betreft, mag het wat sneller en vanaf een jongere leeftijd. Je leert meer uit de ellende waaruit mensen zijn gekropen dan uit een succesverhaal. Als we falen écht willen aanpakken, moeten we ook het systeem veranderen. Mensen moeten anders beloond worden: hard werken, het nemen van risico’s, mag niet afgestraft worden. Anders krijgen we er geen goeie ondernemers bij.”

“Ik zou willen dat we hier in België veel fierder zijn op onszelf, op onze ondernemers, op mensen die een bijdrage leveren aan onze maatschappij. Het woord fierheid moet terug te vinden zijn in het curriculum van België. Dat begint bij onszelf: door fier te zijn op onszelf en daarvoor uit te komen.”

WAAROM UW STEUN ESSENTIEEL IS

Wilt u ook, samen met duizenden andere Vlamingen, mee het taboe op falend ondernemerschap doorbreken? Vindt u ook dat we veel meer respect moeten tonen voor ondernemers die dag in dag uit risico’s nemen en daardoor soms falen? Bent u ervan overtuigd dat we ondernemers de kans moeten geven om uit het dal te kruipen en opnieuw recht te veren?

Onderteken dan nu ons manifest!