Er bestaat zoiets als stijlvol falen.

Katja Van Putten

Independent Image & Reputation Coach & Manager

JE MOET EEN NIEUWE RICHTING GEVEN AAN JE LEVEN.

In 1999 lanceerden Katja van Putten samen met haar vennoot Dettie Luyten het communicatiebureau Fé. Samen herschreven ze de spelregels van de reclamewereld. De campagne voor Dove deed vrouwen zich beter in hun vel voelen en ook met campagnes voor organisaties als Vluchtelingenwerk Vlaanderen droegen de dames hun steentje bij. Maar na dertien jaar werden door de economische crisis en digitalisering reclamebudgetten van de ene op de andere dag geschrapt.

Bekijk het verhaal van Katja en andere ondernemers in de reeks ‘Durven falen’

Hoe heb je je voorbereid op dit faillissement?

“We hebben onze kop niet in het zand gestoken. We wilden verkleinen en herprofileren, maar het was te laat. Vanaf het moment dat we de beslissing namen om de boeken neer te leggen besloten we om dat grondig aan te pakken. We riepen juridische hulp in en persoonlijke begeleiding. Dat was heel belangrijk, want de relatie tussen twee vennoten kan je vergelijken met een huwelijk. Onze sessies met een managementcoach waren emotioneel, maar waardevol. Daardoor spreken we ook nu nog steeds af. We hebben heel veel gehad aan die nuchtere kijk van buitenaf.”

Hoe belangrijk was een open communicatie voor jou?

“Zeer belangrijk. Onze werknemers waren op de hoogte van elke stap en ook voor hen was er coaching. Het was niet gemakkelijk. Zeker op de dag van de aankondiging van het faillisement wilde ik liever van de aardbol verdwijnen. Maar we moesten onze verantwoordelijkheid nemen. De belangrijkste klanten hebben we persoonlijk verwittigd, we stuurden een mail naar onze relaties, schreven een persbericht en hadden een interview met Knack. Het is belangrijk om je verhaal te kaderen, want je wil niet dat sprookjes het van je overnemen.”

Lukte het om na Fé de draad weer op te pikken?

“Na het faillissement had ik het zwaar, maar ik ben toch onmiddellijk als freelance imagocoach aan de slag gegaan. Daarnaast heb ik ondertussen mijn eigen apero en tapasbar ‘Entre2Verres’. De ondernemingszin zit er dus nog steeds in!”