Ik kreeg absoluut niet het juiste advies

Bouchra Hashassi
Washville

Ik denk dat ik vooral gegroeid ben.

Ondanks het woelige vaarwater waarin Bouchra Hashassi terecht was gekomen, wist ze haar zaak tot een groot succes uit te bouwen. Ze wijst aspirerende ondernemers nu op de valkuilen bij de opstart van een eigen zaak.

Welke stappen heb je uiteindelijk genomen om de cashflow op punt te krijgen?
Ik denk dat ik vooral gegroeid ben. Nu durf ik grenzen stellen wanneer die nodig zijn. Zo hanteren we nu onze eigen betaaltermijnen. Indien we onze service willen blijven leveren, kunnen we het ons niet langer permitteren om 90 dagen te wachten op de betalingen. Als bedrijven hierover lastig doen durf ik nu ook zeggen: ‘dan zijn wij niet de juiste partners voor elkaar’.

Heb je iemand die je helpt druk uit te oefenen op klanten?
Voorlopig doe ik het zelf, maar wat ik wel heb nu, is één vaste adviseur. Hij is advocaat, en ik kan met al mijn vragen naar hem toe, en heb er alle vertrouwen in dat mijn belangen goed behartigd worden.

Hoe belangrijk is het om altijd te blijven doorzetten wanneer het even tegenzit?
Doorzetten is belangrijk, maar je moet er ook mee oppassen. Soms moet je ook een helikopter view durven nemen om alles rustig te beschouwen. Ik zag lange tijd geen andere uitweg dan te blijven doorgaan. Ik moet overleven, ik moet overleven… Op die manier ga je er op lange termijn aan ten onder.

Welke tip wil aspirantondernemers nog meegeven?
Zoek een juist netwerk.


Bellen is het nieuwe mailen

Aan een ondernemingsavontuur beginnen, is één ding. Maar hoe krijg je grip op je financiën? Ilse Dieltjens, financiële ondernemingscoach, zet enkele cruciale tips op een rijtje.

Je pleit voor winst gedreven ondernemen. Wat is het verschil tussen omzet en winst?
Ilse Dieltjens:
Wanneer je klanten betalen, maak je omzet. Je ziet dan een mooi bedrag op je rekening staan, maar die som is niet helemaal van jou. Je moet immers nog je leveranciers, je eigen salaris en belastingen betalen. Wat er daarna overblijft, is je winst. Het probleem is dat veel ondernemers zich laten bedriegen door de omzet op hun rekening, en te veel geld uitgeven dat ze eigenlijk niet hebben. Daarom schreeuw ik: ‘Profit first!’

Wat zijn de valkuilen van een businessplan?
Ilse Dieltjens:
Beginnende ondernemers zijn verliefd op hun product en zijn daardoor niet altijd even kritisch voor hun businessplan. Vaak is hun kijk op de markt niet realistisch. Om een product te promoten, plannen starters marketingacties die te duur of tijdsintensief zijn. Daarnaast maken ze al grote kosten, zoals een bedrijfswagen of dure opleidingen, voor hun zaak goed en wel van start is gegaan. Een tip: grijp de telefoon en durf je contacten direct aan te spreken, in plaats van enkel op sociale media te vertrouwen om je product in de kijker te zetten. Bellen is het nieuwe mailen!

Xerius ondersteunt samen met experten startende ondernemers, da’s wondernemen.

In samenwerking met Metro