Veel vrouwen durven niet op tafel te kloppen.
Van die bescheidenheid ben ik af

Carla Van Corenland

Oprichter Fisc@dvies

Veel vrouwen vragen te weinig voor hun werk. Durf te factureren wat je waard bent

Carla Van Corenland (42) zette met haar bedrijf Fisc@dvies radicaal in op digitale fiscaliteit. Het werd een heftige rit, met veel putten en bulten. Maar het zijn net de tegenslagen die haar klaarstoomden voor de toekomst, vindt ze zelf.

Veel boekhoudkantoren verdrinken vandaag nog in het papier. Je was er vroeg bij.

“Een beetje te vroeg. Dat is soms een valkuil voor mij. We mikken op klanten met een digitale mindset, die hun cijfers echt als beleidsinstrument gebruiken. Zo eenvoudig verliep onze digitaliseringsoperatie echter niet: ten eerste was de software voor dat digitale platform enkele jaren geleden nog niet stabiel. Pas het laatste half jaar valt alles in zijn plooi. Maar het blijft een uitdaging. Naast ons klassieke advies moesten we ook technische support leveren, want de helpdesk van onze leverancier is uitsluitend voor ons beschikbaar en niet voor onze eindklant.”

Wat vonden je medewerkers van die digitaliseringsoperatie?

“Eerst dacht ik dat iedereen die nieuwe richting superleuk zou vinden, maar ik ben twee mensen verloren die niet helemaal mee waren in die digitale mindset. Het technische aspect is niet te onderschatten. Bovendien omvat de dienstverlening van de boekhouder van de toekomst meer dan enkel het voorbereiden van de cijfers.”

En de klanten?

“Sommige klanten haakten af, omdat ze niet klaar waren voor ons digitale verhaal. Andere bedrijven waren niet bereid om de gevraagde prijs te betalen, aangezien ze facturen zelf invoerden en veel dingen automatisch gingen. Maar die software is tien keer duurder dan de klassieke software. Dat moet je kunnen doorrekenen. De prijs zal pas zakken als de overheid papier gaat ontmoedigen.”

Voor die toekomst ben jij helemaal klaar?

“Ja! Het was soms afzien, maar we konden daardoor wel een voorsprong opbouwen. We hebben een light-helpdesk voor softwareadvies en het team is getransformeerd. We krijgen zelfs spontane sollicitaties van jonge mensen die in een digitale omgeving willen werken.”

Wat zou je vandaag anders aanpakken?

“Ik heb geleerd dat het geen zin heeft om vast te houden aan mensen. Ik wil graag een hecht team, maar niet ten koste van alles. Als het niet werkt, dan kun je daar beter snel en open over communiceren.”

Wat heb je nog geleerd van die moeilijke periode?

“Op tafel kloppen. Ik vond dat onze eerste softwareleverancier niet snel genoeg schakelde. Ik werd daar boos over, maar ik had meer druk moeten zetten. Typische vrouwelijke bescheidenheid, denk ik. Ik had ook schroom om een correcte prijs te vragen voor ons werk. Ik zie dat ook bij sommige vrouwelijke klanten. Mijn advies: durf te factureren wat je waard bent.”