“Betrek geen friends, family en fools.”

Dirk Callaerts

CEO at BlooLoc NV

DEGENEN DIE MIJ GESTEUND HADDEN, KEKEN WEG.

Hollywood was weg van Dirk Callaerts en de baanbrekende 3D-technologie van Eyetronics. Zijn succes leek in de sterren geschreven. Maar dan keert een jarenlange mentor zich tegen Dirk, die achterblijft met veel kwaadheid om het hem aangedane onrecht, maar niet opgeeft.

Bekijk het verhaal van Dirk en andere ondernemers in de reeks ‘Durven falen’.

Wat is het belang van een goed kernteam?

“Vooral in de technologiesector is een goed klankbord uiterst belangrijk! Omring je met ‘complementaire’ mensen, zowel qua kennis en vaardigheden, als qua persoonlijkheid. Naar mijn ervaring werkt een team van vier personen het beste. Heb je maar één partner, dan is er gevaar voor ja-neespelletjes. Met een team van drie personen wordt het twee tegen één. Vijf gelijkwaardige partners is te veel van het goede, dan steek je meer tijd in discussiëren in plaats van vooruit te gaan.”

Hoe sta je tegenover investeringen van buitenaf?

“Vermijd investeringen van family, friends en fools. Een investering is het niet waard om de relatie met familie en vrienden voor op het spel te zetten. De fools zwaaien wel met hun geld, maar zijn onvoorspelbaar en kunnen plots alles kapot maken. Bij technologiebedrijven zit er vaak een universiteit achter de ontwikkeling van het product, die ook aandelen heeft. Bij mijn bedrijf Eyetronics was de KU Leuven zelfs hoofdaandeelhouder en zetelden er enkele proffen in de Raad van Bestuur. Dat is geen goed idee, aangezien proffen niets kennen van zaken doen en niet beschikken over een netwerk.”

Vind jij dat er een taboe heerst rond mislukken?

“Over faillissementen en faalmomenten wordt wel gepraat, maar ik vind wel dat ondernemers in hun cocon kruipen en niet praten over de negatieve gevoelens die gepaard gaan met een tegenslag. De meeste doen zich stoerder voor en slaan de bladzijde zo snel mogelijk om, maar dan komt de zware klap pas later. Ik kan erover meespreken. Nadat ik mijn verhaal op Canvas heb gebracht, kreeg ik veel reacties van ondernemers die zich erin herkenden en eens met mij wouden praten. Het onderwerp leeft!”