Ontmoet ONZE ambassadeur: Jo Caudron

Jo Caudron

Fail fast, fail cheap, but fail forward

Tip 1:
Hou permanent de vinger aan de pols

Tip 2:
Snel starten, met zo min mogelijk liabilities

Tip 3:
Fake it till you make it, maar je moet het wel kunnen leveren

Jo Caudron is al 25 jaar digitaal ondernemer en heeft in die tijd bijna evenveel bedrijven (mee) opgericht.

Hoewel Jo niet meteen is opgegroeid in een ondernemersfamilie kreeg hij als tiener al de zin om te ondernemen. Na een mislukt avontuur in de mode heeft Jo het eerste internetbedrijf in België opgericht.Vandaag is hij voornamelijk actief bij Duval Union Consulting, dat grote bedrijven leert omgaan met digitale transformatie.

Het is voor hem belangrijk om, als je een goed idee hebt, er ook snel mee te starten, met zo min mogelijk liabilities, een gematigd risico nemen en snel met een Minimum Viable Product op de markt komen. Het lijkt meestal in theorie veel eenvoudiger dan het is en je begrijpt de talrijke obstakels pas als je ze effectief tegenkomt.

Timing optimaliseren blijft moeilijk. Jo heeft de indruk dat hij vroeger dikwijls te snel over dingen heen gestapt is door te beslissen dat ze niet interessant genoeg waren. Hij heeft bepaalde zaken te vroeg, of net te laat verkocht. Je moet nieuwe initiatieven de nodige tijd kunnen gunnen om zich te ontplooien, ook al heb je drive om intussen nieuwe dingen te starten.

Zijn belangrijkste leercurve ligt in het uitwerken van de juiste rapportering en dashboards. Deze zijn primordiaal om op ieder moment alle aspecten van de onderneming in de gaten te houden en tijdig bij te sturen, van financiering, sales tot HR. Dit laat ook toe om zaken in meer vertrouwen te delegeren.

Het ondernemersklimaat is volgens Jo sterk verbeterd in ons land. Er worden meer startups opgericht dan dat het er verdienen om te zijn. Maar dit is net een goede leerschool, zolang er ook geen stigma is op het mislukken. De cultuur is hier rond zeker aan het omslaan, maar er is nog een weg af te leggen.