Ontmoet ONZE ambassadeur: Ann Claes

Ann Claes

Mede-zaakvoerder

JBC

“MISLUKKINGEN MOET JE ZIEN ALS EEN OPPORTUNITEIT.“

Tip 1:
Doe een beroep op andere mensen voor de dingen die je zelf minder goed kunt.

Tip 2:
Geef niet op en zoek snel naar een oplossing. Stel jezelf de vraag wat heb ik nu geleerd.

Tip 3:
Kijk af en toe kritisch naar jezelf. Twijfelen mag, zolang je niet verlamt.

VANDAAG IS DE VLAAMSE KLEDINGKETEN JBC EEN SUCCESVOL BEDRIJF, MAAR ER ZIJN OOK MOMENTEN GEWEEST WAAROP HET ER MINDER GOED UITZAG. DE LANCERING IN NEDERLAND BIJVOORBEELD, LIEP AF OP EEN SISSER. “GELUKKIG BEN IK IEMAND DIE SNEL NAAR OPLOSSINGEN ZOEKT”, ALDUS MEDEZAAKVOERDER ANN CLAES.

DE ANGST OM TE FALEN HOUDT VEEL VLAMINGEN TEGEN OM TE ONDERNEMEN. IS DIE ANGST HERKENBAAR VOOR U?

“Zelf heb ik weinig last van faalangst, maar ik kom wel in contact met ondernemers die te veel twijfelen aan zichzelf en aan hun creatie. Dat is moeilijk, want je moet ervan uitgaan dat je de beste producten ter wereld in de markt zet. Als je dat niet uitstraalt, dan lijkt het me moeilijk om je boodschap op een goede manier over te brengen.”

“Iedereen loopt weleens tegen de muur, en dat is goed want het schudt ons wakker. Je moet fouten vooral aangrijpen als een opportuniteit om iets te verbeteren. Met vallen en opstaan is mijn lijfspreuk, ze heeft me al vaak verder geholpen. Na het vallen kruip je weer recht en heb je iets bijgeleerd. Zo evolueer je als mens. ”

WAT WAREN DE MOEILIJKE MOMENTEN VOOR JBC?

“Aan het einde van de jaren 90 doken er heel wat nieuwe concurrenten op en waren onze cijfers allesbehalve goed. Op dat moment hebben we onszelf moeten heruitvinden, en hebben we ons de vraag gesteld waar we nu juist voor wilden staan. Gelukkig hebben we het tij kunnen keren.”

“We hebben JBC ook gelanceerd in Nederland, en ondanks het succes in België sloeg ons aanbod niet aan boven de Moerdijk. De mensen kenden ons daar niet, en Nederlanders zijn erg prijsgevoelig, ze vonden onze kledij te duur. Na vijf jaar hebben we de stekker eruit getrokken en hebben we onze activiteiten in Nederland stopgezet.”

MOET JE MISLUKKEN OM TOT DE JUISTE INZICHTEN TE KOMEN EN GOEDE BESLISSINGEN TE NEMEN?

“Als ondernemer leer je sowieso het meeste uit je mislukkingen. Op momenten dat we in de fout gaan is voor mij onmiddellijk de vraag wat we er van opgestoken hebben, waar we moeten bijsturen. Na ons Nederlandse avontuur hebben we bijvoorbeeld geleerd wat de aandachtspunten zijn als we nog eens in een ander land willen opstarten.”

“De zwakte dat we ‘maar’ een lokaal bedrijf zijn, hebben we omgezet in een troef, zo zijn we beginnen werken met lokale ontwerpers zoals Walter Van Beirendonck. Die mensen hebben ervoor gezorgd dat we iets unieks kunnen aanbieden met JBC, iets dat de internationale ketens niet hebben. Nogmaals: je moet de opportuniteiten willen zien na een mislukking.”