Ontmoet ONZE ambassadeur: ALEXANDER VAN LAER

ALEXANDER VAN LAER

Poppy

WAT WE HIER HEBBEN GELEERD, DAT ZIJN LESSEN VOOR DE REST VAN ONS LEVEN. WE KOMEN WEL GOED TERECHT. DAT WAS DE MINDSET VAN HET HELE FLAVR TEAM BIJ HET AFSLUITEN VAN HET VERHAAL.

Tip 1:
GA NIET ALLEEN OP AVONTUUR, NIEMAND KAN ALLES. LAAT JE AANVULLEN WAAR JE NIET STERK IN BENT.

Tip 2:
VAN HET MOMENT DAT JE JE KOP LAAT HANGEN, KAN JE BEST STOPPEN.

Tip 3:
HOU JE GEZOND, GA REGELMATIG SPORTEN.

HET IS EEN HARDE NOOT OM TE KRAKEN ALS JE EEN BEDRIJF MET EEN STERK TEAM MOET STOPZETTEN, MAAR SOMS KAN HET NIET ANDERS.

Alexander Van Laer startte samen met Moos & Niels ‘Poppy’ op, een deelsysteem voor elektrische wagens. “Dat is mijn tweede bedrijf. FLAVR, het eerste, bestaat niet meer. Met FLAVR wilden we hobbykoks in contact brengen met een publiek dat graag lekker eet, maar te weinig tijd heeft om in de keuken te staan. Het concept sloeg aan, maar het was moeilijk om een tweeledige markt te bespelen; dus zowel de koks als de gebruikers. Er kwam ook stevige concurrentie. We voelden dat het te lastig werd om kapitaal op te halen. Zoiets is heel zwaar, temeer omdat we werkten met een team dat er echt helemaal voor ging, we kenden iedereen goed. Onze investeerders zeiden dat ze steeds naar de marktsituatie kijken, maar ook naar de sterkte van het team en dat laatste zat goed. Ik ben heel blij dat ik deze boodschap meekreeg. We legden onze medewerkers heel transparant uit dat we FLAVR moesten stopzetten en we konden op begrip rekenen. Maar het bleef een zware dobber.”

 

NIET BIJ DE PAKKEN BLIJVEN ZITTEN.

“FLAVR moesten we stopzetten, maar dat betekent wel dat ik er daarna met eens zoveel zin terug wou tegenaan gaan. De nieuwe onderneming werd dus Poppy, een deelsysteem van elektrische wagens in Antwerpen. We gingen van start in september 2017 en in januari 2018 hadden we 350 wagens in de markt gezet. We kunnen goede cijfers voorleggen. Dat was ons niet gelukt zonder de ervaring van FLAVR. Ik leerde twee belangrijke zaken. Als ondernemer ga je écht op avontuur. Nergens staat er een bordje met ‘hier is het gevaarlijk’ of ‘daar mag je niet voorbij’, er zijn geen platgelopen paden. Je weet dat je op je bek kan gaan, maar je moet opnieuw durven opstaan. Het gaat om weerbaarheid waardoor je steeds sterker wordt. Een tweede les is dat je het samen moet doen. Met Moos en Niels als co-founders lukt dat prima, we leggen onze sterktes samen en we zien in dat je als ondernemer moet blijven leren. We omringen ons met medewerkers die ons verhaal versterken.”