Mijn eerste keer is mislukt, maar ik heb er veel van opgestoken

Pieter-Jan
Vandendriessche

Founder Tripodmaker

ALS JE PRODUCT NIET VERKOOPT, HEEFT JE BEDRIJF GEEN BESTAANSREDEN.

Goede ondernemers lopen niet weg van een mislukking. Ze kijken het lelijke beest recht in de ogen en leren van hun fouten. Dat is precies wat burgerlijk ingenieur Pieter-Jan Vandendriessche (32) deed toen zijn startup Tripodmaker de boeken moest neerleggen.

Je produceerde ‘delta 3D-printers’. Was dat een gat in de markt?
“Ik dacht van wel, maar dat was naïef. De technologie is zeker zinvol in het ontwikkelingsproces van allerlei objecten en machines. Maar het is meer een ‘nice to have’ dan een ‘need to have’. Bovendien was de markt al voor tachtig procent ingenomen door vier dominante spelers. Achteraf las ik in een managementboek een toepasselijke waarschuwing: blijf weg van een markt die voor een groot deel in handen is van een handvol grote bedrijven.”

Wanneer besefte je dat het fout ging?
“De verkoop liep niet slecht, maar op een bepaald moment nam ik iemand in dienst voor sales en marketing en begonnen we geld in reclame te steken. De impact was nul: we verkochten er geen printer extra mee. Toen besefte ik dat we een fundamenteel probleem hadden: het bedrijf was niet leefbaar. Begin 2018 heb ik de boeken neergelegd.”

Hoe voelde dat aan?
“Ik vond het jammer en ook pijnlijk, want ik had er keihard voor gewerkt. Maar tegelijk was het ook bevrijdend. Ik heb zelf de handdoek in de ring gegooid, want hardnekkig verder ploeteren heeft geen zin. Vandaag kijk er positief op terug. Ik heb de sprong gewaagd en kon proeven van het ondernemerschap.”

En dat smaakt naar meer?
“Zeker. Het laatste anderhalf jaar heb ik een tiental start-ups geanalyseerd, met de bedoeling om mee in het kapitaal te stappen. In zes ervan heb ik een tijdje voltijds meegedraaid. Maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik heb telkens het product, de markt en de financiële kant bekeken, en ik zag dezelfde problemen als in mijn eigen start-up.”

Je bent nuchterder geworden?
“En realistischer. Als je product niet verkoopt, heeft je bedrijf geen bestaansreden. Een start-up is geen liefdadigheidsproject.Ik ben op zoek naar een bestaand bedrijf om over te nemen, in West- of Oost-Vlaanderen. Een kmo die al bewezen heeft wat het kan. Veel ondernemers worden een dagje ouder en hebben geen opvolging en geen zin meer om nog zwaar te investeren. Als jonge gast heb ik meer feeling met de mogelijkheden van informatisering.”